zondag 23 oktober 2011

Pastéis de Nata

Een paar jaar geleden was ik op vakantie in Portugal en daar at ik bijna elke dag wel een heerlijk zoet gebakje: pastel de nata.
Het is een soort pasteitje van bladerdeeg met een zachte custard-achtige vulling.
Ik dacht toen dat ik die thuis wel eventjes zou namaken,  maar ik kon nooit een recept vinden dat naar m'n zin was.
Nu stuitte ik van de week op het volgende filmpje:


Hierin worden dus de geheimen van de smid onthuld! 
Ik heb ze net gemaakt voor straks bij de koffie en dit is het resultaat:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WATZMZY3.jpg

Lekkerrrr!
Het recept in het filmpje heb ik enigszins naar mijn eigen smaak aangepast. Ik voegde nu bijv. als extraatje 1 tl vanille-extract toe. Maar de volgende keer ga ik verse vanillestokjes meekoken met de melk/room en het merg op het laatst toevoegen.
Ik had ze nu ook een paar minuutjes te lang in de oven laten zitten waardoor ze ietsie pietsie te gaar zijn geworden. 15 min. is echt lang genoeg.

Pastéis de Nata 12 stuks

Ingrediënten:
  • 300 g roomboterbladerdeeg (6-7 plakjes)
  • bekertje slagroom (200 ml)
  • 100 ml melk
  • 2 el maizena
  • 200 g suiker
  • 125 ml water
  • 1 kaneelstokje
  • schil van 1/2 citroen
  • 1 vanillestokje
  • 4-5 eidooiers
  • boter om in te vetten

Materialen:
  • muffinvorm 12 st.
  • 2 pannetjes
  • garde
  • dunschiller voor de citroen
  • juslepel
  • maatbeker
  • weegschaal
  • zeef
  • mesje

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 250 graden. Haal de plastic velletjes van de plakjes bladerdeeg. Laat de plakjes even ontdooien. Vet het muffinblik in. Leg de plakjes weer op elkaar en rol uit tot een plak van 5 mm dikte. Rol deze plak op als in het filmpje en snijd er 12 plakjes van. Bekleed de vorm.
Maak een papje van de melk en de maizena. Breng de room met het vanillestokje, kaneelstokje en de citroenschil aan de kook. Voeg de melk met de maizena toe en klop dit met de garde tot een lobbig mengsel. Zet even apart.
Breng in het andere pannetje het water met de suiker al roerend aan de kook. Laat 3 minuten door koken. Voeg deze siroop beetje bij beetje toe aan het roompapje. Haal het mengsel door een zeef. Snijd het vanillestokje doormidden en voeg het merg toe aan het mengsel. Roer als laatst de eidooiers erdoor. Lepel de vulling in de vormpjes.
Bak de pastéis 15 minuten op 250 graden. De vulling moet nog iets lobbig zijn als ze eruit komen. Laat afkoelen tot lauwwarm of kamertemperatuur voor consumptie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten